Friday 10 January 2014

The best MOIST CHOCOLATE CAKE ever!

Assalamualaikum wbt...

Salam petang Jumaat. Hari ni saya buat chocolate cake lagi! Haaa...kan baru jer buat chocolate cake 1 Jan 2014 haritu. Kenapa buat lagi? Ceritanya begini. Saya memang dah lama terjumpa resepi ni dari blog favourite saya, blog Kak Ita. Dalam entri tu Kak Ita kata, kek coklat ni adalah yang paling sedap dia pernah buat. Kalau dia yang pandai buat macam-macam jenis kek tu kata sedap, maknanya mesti sedap kan? Tu yang buat tak boleh tunggu nak cuba resepi ni...saja nak tau betul ke sedap?

Rasanya ini kali ke-5 saya buat kek coklat sejak sampai di Brisbane ni. Pertama kali buat sebagai kek asas untuk chocolate indulgence cake. Kedua, untuk black and white russian cake. (Cerita pasal kek-kek ni di entri lain la yer). Ketiga kek coklat dengan chocolate cream cheese filling dan yang terakhir plain chocolate cake sempena memenuhi permintaan Aqiel pada 1 Jan 2014 yang lalu. Kesemua kek coklat tu saya bakar. Tapi yang lainnya kali ni, kek ni saya kukus. Resepinya juga agak berlainan dari segi kaedah membuatnya.

 So, inilah hasilnya.....taraaaaa.......Nampak sedap kan? Bukan nampak saja, tapi memang sedap! Suami saya pun kata kek ni sedap. Jangan tak tau, suami saya ni memang peminat kek coklat. Jadi, kalau dia kata sedap tu maknanya memang sedap la... 

Tapi memang saya pun dah rasa, seriously scrumptious! Kek ni sangat lembab dan....ish pendek kata memang sedap la.... Dah, takyah cerita banyak-banyak...Jom kita intai resepinya....

 
My Kitchen's Recipe

KEK CHOC MOIST KUKUS
By: Pn. Munira Baharum

bhn2 A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair... (ita guna susu choc UHT)
1 cwn susu pekat
1 cwn myak msk..
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.
bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)
baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)
*semua bhn nih ayak k..

bhn C: 
telur 4 biji (blender jer)

Cara-caranya:
satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk jer dlm loyang yg dsapu myk....n kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk ngan lidi klu x melekat kira msk le...

*p/s...loyang 2 kena panaskan dl sblm mskkan adunan kek td..
 Jadi, macam mana? Senang kan? Apa lagi, jom la cuba di rumah! Ok, selamat mencuba dan selamat menikmati keenakan kek ni yer....

No comments:

Post a Comment