Wednesday 8 January 2014

Cheese Cake Mudah

Assalamualaikum semua...


Semalam saya buat cheese cake lapis yang simple ni...memang mudah dan cepat. Saya buat sebelum sediakan breakfast. Ha....balik dari office dah bleh makan....yang penting sedap!


Tak sangka pulak ramai kawan-kawan yang berminat nak mencuba. Jadi, saya rasa elok saya kongsikan resepinya di sini saja la yer...


Sebenarnya, kek ni lagi sedap kalau guna biskut marie coklat. Tapi nak dijadikan cerita, saya pergi cari kat Woolworths tak jumpa pulak. Jadi, saya tukar dengan biskut Arnott's coffee milk.... rasa masih sedap.....

Untuk tabur kat atas kek tu saya guna biskut Arnott's marie....
Jadi, kalau takder biskut marie coklat, guna je biskut apa-apa yang anda suka yer...tak jadi masalah



Resepi asal dari Ryoazhar disini

Bahan-bahan:

A:
Biskut marie perisa coklat secukupnya
Susu segar secukupnya ,dipanaskan (saya masukkan dalam microwave selama 1 minit)

B
500gm (2 blocks) cheese cream (saya guna Philadelpia
10 ml susu segar
1/2 cawan gula halus

Cara-caranya:
  1. Satukan cheese dan gula halus,pukul sebati
  2. Masukkan susu segar sedikit demi sedikit,jangan sampai adunan terlalu cair
  3. Pukul lagi hingga kembang dan sebati,ketepikan (saya guna whisk jer)
  4. Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan baking paper.
  5. Panaskan susu segar.
  6. Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (suam2 panas)..terus susun dalam bekas..(Celup 1 saat je)
  7. Pastu sapukan adunan cheese di atasnya,ratakan
  8. Ulang proses melapis biskut,kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
  9. Ulang proses melapis hingga habis,biarkan lapisan cheese di atas sebagai lapisan terakhir.
  10. Kemudian, kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese.
  11. Tekan2 sikit permukaan tu..masukan dalam peti sejuk,biarkan selama 6 jam sebelum dipotong. 

No comments:

Post a Comment