Tuesday 17 December 2013

WELCOME TO THE UNIVERSITY OF QUEENSLAND

13 May 2013.... kali pertama menjejakkan kaki di UQ Business School....secara rasmi, saya kini bergelar pelajar sepenuh masa pascasiswazah di UQBS...tempat baru...orang-orang baru....pengalaman baru




Di sinilah terletaknya UQ Business School (UQBS)...di Building 39 (Colin Clark) dan 37 (Joyce Ackroyd)....dimana saya akan 'bertarung' dengan diri sendiri untuk sekurang-kurangnya tiga tahun akan datang...
Pada hari itu, buat pertama kali saya bertemu dengan penyelia utama iaitu Professor Anne Wyatt.
Saya begitu terharu apabila beliau sendiri turun dari pejabatnya di tingkat 4 untuk menyambut saya di tingkat 2 sebaik dimaklumkan berkenaan kehadiran saya oleh pegawai yang bertanggungjawab menguruskan hal-hal pendaftaran dan induksi, Julie Cooper.... Saya sangkakan Anne akan meminta saya naik ke pejabatnya namun sangkaan saya meleset sekali.... Itulah perkara pertama yang saya pelajari darinya (tanpa dia sedari)....walau setinggi mana ilmu dan pangkat kita, tunduklah ke bumi....bukan mendongak ke langit....

Serba sedikit mengenai Anne.....

Anne is a Professor of Financial Accounting and internationally recognised scholar in financial accounting research, with a specific focus on economic, accounting and valuation issues relating to technological innovation and intangible investment. Anne has a number of current interests including:
  1. Measurement and valuation issues relating to intangibles
  2. Technological innovation implications for accounting practice and quality
  3. Human capital economic and measurement issues
  4. Modeling pay-performance relations for company executives
  5. How financial analysts forecast earnings
  6. Performance hurdle issues relating to executive compensation contracts
  7. The use of stock options around initial public offerings
  8. Factors influencing analyst following decisions
  9. The association between the board of directors and the firm’s operational and risk characteristics
  10. Real earnings management measures and implications for long term investment and performance
Kalau ada rakan-rakan yang ingin melamar Anne untuk menjadi penyelia, boleh rujuk disini untuk profile beliau. Saya kira sesuatu yang menarik yang saya perhatikan adalah bagaimana budaya kita yang agak berbeza dengan budaya mereka di sini... di Malaysia, kita akan memanggil seorang professor dengan panggilan "prof" sebagai tanda menghormati dan sebagai ' a sense of recognition'.... di Australia, tak kira apa juga kedudukan seseorang itu, panggilan dikekalkan dengan menggunakan first name mereka.... 

Saya masih ingat, saya bertanya soalan ini pada Julie sementara menunggu Anne, "How should I address Prof Anne Wyatt? Should I call her Prof or just Anne?".... Jawapan Julie sangat menarik..."Call her Anne or you will embarrass her by calling her Prof" 

Sesuatu yang sangat berbeza....fikir saya...dan untuk kita fikirkan

No comments:

Post a Comment