Sunday 21 December 2014

Kek Lumut Sarawak

Assalamualaikum wbt
Salam Sejahtera...
Alhamdulillah hari ini diberi kesempatan oleh Allah untuk berkumpul bersama sahabat-sahabat yang disayangi di Brisbane ini untuk kesekian kalinya... Memang kami empat keluarga sering berkumpul di hujung minggu untuk bersama berkongsi kisah pengajian dan kehidupan di sumi ratu ini...Biasanya kami akan sediakan makanan untuk dimakan bersama. Tetapi hari ini ada sedikit kelainan.....Istimewa dari biasa....Seronok rasanya dapat bersama makan-makan, mendengar tazkirah dan membaca surah yassin di rumah sewaan kami...
Kak Dina menyediakan menu utama nasi hujan panas, daging hitam resepi istimewa Dipol (Dina+Sepol), acar buah, dan salad sayuran. Sementara Amalina yang akan pulang ke Malaysia dalam masa tiga hari lagi menyediakan nasi putih dan kari kepala ikan. Asma pula menyediakan sambal belacan dan laksa. Saya sebagai tuan rumah tidak dibenarkan menyediakan apa-apa menu kecuali manisan.... :) 


Fikir punya fikir, di saat-saat akhir saya buat keputusan untuk sediakan kek lumut Sarawak...
Sebenarnya dah beberapa minggu juga saya simpan hasrat nak mencuba resepi kek lumut ni setelah terlihat gambar yang mengancam di dapur Dayang....
Nampak gebu, lembap dan menarik kejadian kek lumut ni, memang macam lumut!

Memang betul sedap kek ni. Cuma masa mengukusnya memang lama...3 hingga 4 jam!
Tapi bila dah masak, buka jer aluminium foil...semerbak bau horlicks....masyaAllah harumnya...kalau tambah nestum mesti lagi harum...


Okay, cerita panjang lebar pun tak guna....apa kata cuba sendiri...baru tau kesedapannya..



KEK LUMUT SARAWAK

Sumber: Dapurku Sayang

(Saya buat separuh dari adunan saja untuk loyang bulat 7x3 inci)

Bahan-bahan:
  • 10 biji telur gred A
  • 450g mentega berkualiti tinggi (Golden Churn, Anchor, SCS)
  • 3/4 cawan gula kastor 
  • 2 cawan nestum (dikisar halus) - saya tak letak sebab tak ada
  • 1 cawan serbuk almond
  • 1 cawan serbuk horlicks - saya gandakan untuk gantikan nestum
  • 1 cawan tepung hongkong/gandum (diayak) -saya gandakan untuk gantikan nestum
  • 2 sudu kecil esen vanilla
  • 1 botol besar (60 ml) pes pandan cap Kopoe-Kopoe ( pewarna dan perisa pandan yang lain pun boleh)
  • 1 cawan susu pekat manis


Cara-cara:
  • Sediakan pengukus. Didihkan air. Griskan loyang dengan mentega dan taburkan dengan sedikit  tepung (alaskan loyang dengan kertas minyak jika suka) 
  • Pukul mentega bersama gula halus dan esen vanilla hingga kembang dan berkrim. Gunakan kelajuan maksima. 
  • Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed perlahan). Kemudian, masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Ulangi proses ini sehingga habis. 


  • Masukkan susu pekat dan pes pandan. Putar sebati. 
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dengan horlicks, serbuk almond dan nestum. Kacau sebati. 
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang dan tutupkan dengan kertas foil yang sudah disapukan sedikit butter (supaya permukaan kek tak melekat pada kertas foil). 
  • Kukuskan selama 4 jam - saya kukus 3.5 jam. (tambah air panas jika hampir kering) 
  • Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong


 Selamat mencuba!


 InsyaAllah, saya pun nak buat lagi kek ni sebab memang saya suka :)
Saya tengok suami dan anak-anak pun berulang-ulang makan. Kawan-kawan yang makan tadi pun kata sedap! 


2 comments:

  1. Salam puan, x sangka dalam saya mengoogle cari resepi kek lumut..saya jumpa puan..puan apa khabar?

    ReplyDelete
  2. Salam puan, x sangka dalam saya mengoogle cari resepi kek lumut..saya jumpa puan..puan apa khabar?

    ReplyDelete