Sunday 6 April 2014

Moist Chocolate Cake with Strawberries and Chocolate Basket & Chocolate Butterflies

Alhamdulillah... kek ni saya hasilkan pada mulanya khas untuk meraikan hari kelahiran suami yang ke-33...tetapi kebetulan ada Family Day anjuran PPMQ pada hari yang sama yang menjemput penyertaan untuk pot luck competition bagi 3 kategori, entree, main course, dan dessert..Jadi saya pun sertailah pertandingan tu secara suka-suka untuk kategori dessert...



Resepi kek ni sama seperti kek coklat kukus yang saya pernah buat di sini. Bezanya kali ni saya hiaskan kek yang simple ni dengan choocolate ganache dan juga 4 bahan utama: strawberries, maltesers, chocolate basket dan chocolate butterflies. Hasilnya....herm...puas hati :)

Perasan kan strawberries tu ada yang duduk dalam basket? Haaa...basket tu buat sendiri jer...butterflies tu pun buat sendiri tapi malangnya lupa nak ambil gambar masa buat basket dan butterflies tu... tapi kalau ada yang ingin mencuba, boleh cari di youtube...saya buat basket tu guna ais batu....mudah sangat!


Ok lah, jom refresh resepi kek coklat lembap yang yummy ni:

My Kitchen's Recipe

KEK CHOC MOIST KUKUS
By: Pn. Munira Baharum


Bhn2 A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair... (kali ni saya guna susu segar perasa strawberry)
1 cwn susu pekat
1 cwn myak msk..
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.
bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu kecil
baking powder 1 sudu kecil
*semua bhn nih ayak k..

bhn C: 
telur 4 biji (blender jer)

Cara-caranya:
satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk jer dlm loyang yg dsapu myk....n kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk ngan lidi klu x melekat kira msk le...

*p/s...loyang 2 kena panaskan dl sblm mskkan adunan kek

Chocolate ganache
500gm coklat masakan
300gm cream (saya guna thickened cream)
30gm sirap glukos
 
Kaedah: 
Potong kecil coklat masakan dan masukkan ke dalam mangkuk. Masak cream dan sirap glukos dengan kaedah double boiler sehingga ada buih-buih kecil di tepi periuk. Tuangkan cream dan sirap glukos ke dalam coklat masakan yang telah dipotong kecil. Kacau rata sehingga mendapatkan coklat ganache yang licin dan berkilat. (Boleh juga tambah sedikit mentega jika suka).

Curahkan coklat ganache ke atas kek yang telah sejuk. Mula di tengah kek dan diikuti sekeliling tepi atas kek. Sendeng-sendengkan redai untuk membolehkan coklat ganache turun ke bawah. Tunggu sehingga coklat ganache set up (agak mengeras) sebelum pindahkan kek dari redai ke atas cake board.

Masukkan kek ke dalam peti ais sehingga coklat ganache mengeras dan kemudian keluarkan kek untuk dihias.

Chocolate basket and butterflies
Cairkan coklat masakan yang telah dipotong kecil. Jangan campur apa-apa bahan lain. Masukkan coklat yang telah cair dan licin ke dalam piping bag dan bentukkan butterflies dan basket. (Saya guna ais batu untuk buat basket). Untuk butterflies, masukkan ke dalam peti ais selama 10 minit untuk biarkan coklat mengeras.

Selamat mencuba!
 
 

No comments:

Post a Comment