Monday 6 October 2014

Tart nanas gulung

Assalamualaikum...
Ni sebenarnya entri bulan puasa hari tu. MasyaAllah... memang betul la, kita tiada daya upaya melainkan dengan kehendak dan izinNya... nak siapkan satu entri pun kalau Allah tak izinkan, memang tak jadi...

Sebenarnya niat masa raya puasa hari tu nak masukkan semua resepi biskut yang saya buat tapi tak kesampaian. Takpelah, biar lambat asal selamat kan... eh eh macam tak kena pulak haha!

Kalau di Malaysia memang confirm saya order atau beli je biskut raya ni... takyah nak sorok-sorok...
Tapi dah kat sini, nak taknak kena la buat sendiri ye dik non...
Salah satu biskut wajib bila hari raya..ni la dia... tart nanas gulung
Ayah saya pun suka sangat biskut ni!

Ini percubaan pertama buat tart nanas gulung ni setelah mendaratnya acuan tart yang dibawa khas dari Malaysia ni di bumi Brisbane...jeng jeng jeng....

Saya ni suka tart gukung yang gebu...bila masuk mulut cair gitewwwwww! Wallah sedapnya.... tapi bila ada anak-anak kecil ni susah sikit sebab kalau biskut gebu ni diorang pegang terus hancur pastu berterabur atas karpet, aduh!

Resepi ni saya ambil dari blog Che Mat Gebu. Biskutnya sedang elok. Tak terlalu gebu tapi tak pula keras.

Tart nanas gulung
Sumber:Che Mat Gebu

Bahan-bahan:
 230 gram mentega berkualiti tinggi
400 gram tepung gandum*
40 gram tepung kastard*(*disatukan dan diayak)
50 gram gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
Inti nenas secukupnya, digentel sebesar duit 5 sen
Kuning telur untuk disapu

Cara penyediaan:
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Mati kan mixer, ratakan adunan, dan tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.
  2. Isi sedikit doh tadi dalam acuan tekan yang dipasang muncung tat gulung. Picit panjang hingga habis. Letak inti tadi dan gulung kemas2. Alih ke dalam dulang pembakar, buat hingga siap.
  3. Sapu kuing telur atas tat gulung tadi dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasan. Keluarkan tat dari oven dan biar 2-3 minit dalam loyang pembakar.
  4. Alih atas jaringan dan biar sejuk, simpan dalam bekas kedap udara...





No comments:

Post a Comment